Technologische wetenschappen is een sterk theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met natuur- en technisch-wetenschappelijk denken en vaardig zijn. De leerlingen gaan onderzoekend, experimenterend en exploratief aan het werk binnen de kernwetenschapen mechanica, elektriciteit-elektronica, fluïdomechanica, thermodynamica, chemie en informaticawetenschappen. Ze denken in functie van het concept en zijn vaardig in het modelleren en engineeren: de 4de technologische revolutie (IOT), CAD/CAM.
Specifiek voor de studierichting
- Cesuurdoelen voor fysica: mechanica (wetten van Newton, eenparige bewegingen, mechanische eigenschappen van materialen), elektriciteit (elektromagnetisme, elektrostatica, elektrische gelijkstroomkringen, wetten van Kirchhoff), elektronica – ICT (diode, MOSFET, logische poorten, eenvoudige schakelingen met sensoren, actuatoren en programmeerbare sturingen, netwerken), fluïdomechanica (eenvoudige (elektro-)pneumatische schakelingen), thermodynamica (behoud van energie, fasediagrammen), …
- Cesuurdoelen voor STEM-engineering
- Cesuurdoelen voor wiskunde
- Verdiepte basisvorming chemie
3TW | 4TW | ||
---|---|---|---|
Basis | |||
Aardrijkskunde | 1 | 1 | |
Artistieke Vorming | 1 | – | |
Biologie | 1 | 1 | |
Engels | 2 | 2 | |
Frans | 3 | 3 | |
Geschiedenis | 1 | 1 | |
Godsdienst | 2 | 2 | |
ICT+ | 1 | – | |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | 2 | |
Mens & Samenleving | – | 1 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wiskunde | 5 | 5 | |
Richtingspecifieke vakken | |||
Tech. Wet. & Engineering Elektriciteit Mechanica Engineering | 8 2 2 4 | 8 2 2 4 |
|
Tech. Wet. & Engineering Chemie | 1 | 2 | |
Weektotaal | 32 | 32 |